Skin's a bitch

Well. Nu har jag stått framför spegeln två morgnar irad och faktiskt brutit ut i tårar över hur mitt ansikte ser ut. Jag har hållt mig så här länge, jag har ignorerat och stängt av. Jag är inne på min sjunde månad med acne i hela ansiktet, och halva halsen. Och det är inget hittepå, det är inget överdriv. Det är sant och det är sorgligt.

(Det syns inte på mina bilder tack vare ljussättning och retusch)

Jag är hudterapeut och ser ut som en pubertal tonåring. Jag vet inte hur många människor som påpekat och frågat vad som är fel. Påpekat på ett fint sätt att jag ser förjävlig ut. Och jag vet inte heller hur många som sagt detsamma: gå till en läkare. Men jag förmår mig inte. Det är som att jag innerst inne vet att det är något jag inte vill höra som kommer ligga på läkarens tunga. Alternativt att jag får en kur antibiotika som torkar ut varenda slemhinna i min kropp. Men sen då? Eller än värre, ingen hjälp alls.

Ända sedan det bröt ut har mitt självförtroende gjort ett djupdyk ner i avgrunden. Att träffa nya människor, som jag i vanliga fall redan ogillar känns just nu som ren och skär själatortyr. Att stå i solljus där jag vet att de blottas till en grad där jag känner mig rentutsagt äcklig är förskräckligt. Att tvätta ansiktet morgon och kväll och behöva se mig själv i spegeln, det är verkligen en plåga. Jag känner mig aldrig fin, någonsin. Ändå kan jag inte sluta spegla mig och hata hur jag ser ut - vilket, tro mig, är något som får mitt humör att vara ständigt kasst. En riktig surpuppa, det är jag.

Jag har alltid älskat mitt ansikte, min lena porslinshy. Den var min vän. Nu är det en vidrig ovän.

Jag kan inte påstå att jag testat speciellt mycket. En AHA-kur. Tjärtvål. Och Exuviance som varit mig trogen i två års tid. Jag gav upp hoppet efter syrakuren. Syran har varit mirakulös under den tid vi jobbat ihop, både på mig och på andra. Men inte ens den.

Det må låta ytligt, och det bryr jag mig skit i. Jag ber er på mina bara knän, om det finns någon hudläkare ni kan rekommendera, om det finns något i hela universum ni tror kan hjälpa mig. Bara SNÄLLA - skriv, innan jag tar en osthyvel och bara hyvlar av hela jävla skiten.

There - I said it.

Kommentarer
Postat av: Therese

ja har också fått nå jäkla utbrott i fejjan. Ja skyller på att de håller på att bli höst o man måste byta till vinter-huden.. Nääämen de är inge kul att se ut som en kullerstensgata i gamla stan i fejjan... Ja saknar min hy innan utbildningen.

2010-09-03 @ 12:13:47
URL: http://beejbi.blogg.se/
Postat av: Miss_Incorrigible

Men shit du din fantastiska människa, lägg undan osthyveln. Jag hade kunnat hålla ett långt utlägg om insidan och blahiblah men det tänker jag inte göra för du är så klok själv. Vid sidan av att du borde gå till läkaren för att se om det inte rör sig om någon mer allvarlig obalans kan jag rekommendera märket REN för hudvård och kosmetikamärket Cailyn. Titta in på purecosmetic.se och läs om produkterna som är ej djurtestade och innehåller inga kemikalier eller talk. Naturligt solskydd SPF 15, anti-aging, anti-inflamatoriskt och perfekta för känslig hy.

2010-09-08 @ 20:55:14
URL: http://mytruthsandotherthings.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0