Islands.

Älskade Bali. Jag fick en akut längtan dit idag.

Även om jag drogs med en konstant whiskeystämma och var full dygn in och dygn ut i en månad finns det så mycket själsig kraft att hämta från de minnena. Odödlighet, gränslösa nätter, och de där helt obeskrivliga skratt-attackerna som gjorde att det svartnade för ögonen.

Jag minns alla gator i detalj. Husen, restaurangerna. Människorna. Dagarna. Svala skinnfåtöljer på Starbucks mot klibbiga bakfulla kroppar. Tuttar på vils och så alla de där situationerna som man bara inte fattar hur de uppstod. Allt är precis som en film jag precis sett, så tydligt är det. Minns vilka ord som sades på vilken plats och vilken tid. 


De är något med mig och öar alltså. 



Kommentarer
Postat av: emme

Hej Mia!



Minns att du skrev tidigare att du haft problem med din hy och att den nu är bra. Härligt :) Men VAD gjorde du?

Vet inte vad jag ska hitta på, är kaos i mitt ansikte. Funderar på akupunktur (eller påse över huvudet).. Men har du tips på krämer eller så? Någon fuktgivande men inte fet typ..?



kramar

2012-02-10 @ 18:27:32
URL: http://emmebyggerbo.blogspot.com/
Postat av: Mia

Hej Emme!



Alltså.. nu blir väl detta en liten novell.

När jag pluggade till hudterapeut började jag använda en "medicinsk" hudvårdsserie som heter Exuviance - då gick jag från halvtaskig hy till perfekt sammetslen persika! Exuviance är känt för att vara mirakel för just acne, stora porer och andra mindre trevliga hudsjukdomar och jag kunde inte tänka mig rekommendera någonting annat. Dessutom är de billiga för att vara så bra! Grejen är ju att produkterna innehåller syra (väldigt låg låg procent, men ändå) och då förespråkade jag verkligen syra som den absolut bästa hudvården, speciellt på lång sikt. Jag tror fortfarande att det är något av de absolut bästa på marknaden (andra syraprodukter är t.ex. MD formulations och Jan Marini) men det KAN vara så att jag fick en reaktion på just syran efter ett par år. (Har flera vänner som använder samma serie som aldrig skulle byta det, så det ÄR verkligen bra grejer)



Jag gick till en hudläkare som faktiskt inte kunde hitta någon logisk förklaring till varför min hud såg ut som den gjorde - hon (och hon använde själv Neostrata som är släkting med Neostrata) trodde dock att det kunde vara syrans fel, att min hud helt enkelt protesterade mot den.



Så det vi gjorde som en slags kur var att hon skrev ut 100 dagars tetracyklin (som är en slags antibiotika mot bakterier) och en receptbelagd kräm som heter Differin som jag skulle använda en gång om dagen. Och så bad hon mig SLUTA med alla andra produkter utom rengöringen.



Jag gjorde detta och 2-3 månader senare så var det så gott som borta. Nu VET jag ju dock inte om det var bara medicinen eller om det vara bara att jag slutade med Exuviance eller om det vara en kombination men jag vågade inte börja använda Exuviance igen iaf så jag bytte märke till Decléor.



Vad gäller tips på krämer så är det svårt att säga då jag inte sett hur din hud ser ut och EN kräm gör ju tyvärr ensam jobbet om man har problem utan då bör man nog gå in lite mer på helheten. Åtminstone satsa på rengöring, dag- och nattcreme, det är absolut nödvändigt! Helst en peeling och mask en gång i veckan också.. Det låter kanske jobbigt när man inte är van men blir till ett beroende när man väl har sin drömhy!



De flesta märken som säljs på salong är ju faktiskt bra och pratar du med en hudterapeut som kan titta på dig så får du ju bra tips och råd vad du ska satsa på. Nu kanske jag har avskräckt dig, MEN jag skulle jag nog ändå rekommendera Exuviance till dig i första hand om huden är "kaos"! Det finns på Åland på Angelaa Beuty Base, har kollat hennes sida och hon kör flera märken som jag gillar men Exuviance är som sagt förhållandevis billigt och BRA!



VIKTIGT att tänka på är dock att ge det 2-3 månader att faktiskt göra jobbet, risken är att man upplever det som värre i början när huden ska renas på djupet - men det kommer du troligtvis uppleva vilka produkter du än använder (som är bra) så man får hålla ut och vänta in resultatet lite. Har man inte fått resultat efter den tiden, då är det dock bara att kasta åt tjottahejti.



Annars förespråkar jag ABSOLUT alternativa metoder som t.ex. akupunktur och liknande. Men tror ändå att du ska satsa på bra produkter, tänk på att ditt vackra ansikte vill du ha kvar länge :0)



Hoppas du fick lite hjälp på traven, kom gärna med en rapport om vad som händer i framtiden!



Kram!

2012-02-11 @ 12:23:15
URL: http://smutsigtimin.blogg.se/
Postat av: Mia

En liten rättelse:

Meningen: "och hon använde själv Neostrata som är släkting med Neostrata"



Ska vara:

..som är släkting med Exuviance.



Dvs hon använde själv syraprodukter och förespråkar det.

2012-02-11 @ 12:33:17
Postat av: emme

Tack vad du är gullig som skriver värsta novellsvaret, guld värt! Jag sprang direkt till Angelas och fick hem prover, det var utplockat på hyllan men på tisdag skulle de få leverans så då blir det att inhandla :)

Hon kollade upp vad jag använt för produkter och förutom billiga grejer så drog hon skräckslaget efter andan då jag sa att jag också testat Mary Kay produkter. Tydligen många som kommit till henne "för reparation" efter att de använt MK.



Tack igen Mia, nu ska vi se vad det blir!



kramar

2012-02-11 @ 13:46:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0